onsdag 11 maj 2011

Mango!

 Jag satte på skoj för en tid sen
en mangokärna.
En stjälk har kommit upp ,trodde
jag aldrig!!
Men det är kul att prova nåt nytt.
Jag hittade barnens första odlar bok:))
och i den stod det om just mango.
Så här gjorde jag:
Borsta kärnan fri från fruktkött,
låt alla vita fibrer vara kvar.
Lägg kärnan i ett glas med ljummet
vatten,låt stå i 3 dagar,
byt vatten varje dag.
Plantera i en hög kruka,kärnan ska stå på
höjden.Trä en plastpåse över o håll fuktigt.
Sen rätt var det är så kommer den lilla
fina stjälken.

Hoppas det är fler som provar:))

Ha en fin o solig onsdag.

Kram Tina





6 kommentarer:

  1. Vad häftigt! Det visste jag inte att man kunde så mango. Måste provas!

    //Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du lyckades, det ska jag också prova!

    SvaraRadera
  3. Alltid lika häftigt att det gror...vilken livs/växtkraft det finns i frön/kärnor...helt otroligt!!!

    Lycka till !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Vad spännande det ska jag prova
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Häftigt med Mango, det är kul att sätta en kärna å se vad det blir! Ska bli spännande å få se hur den utvecklar sig, bilder får du lova! Kram Iréne

    SvaraRadera
  6. Detta måste jag också prova. Det är alltid lika fascinerande med kärnor, både för barn och vuxna.

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en liten hälsning till lilla mej!Tack!