tisdag 10 januari 2012

Spara Amaryllislöken??

Har endel Amaryllislökar som blommat över,
och tänkt att jag ska spara dom.
Men hur ska jag förvara dem?med jord eller utan ,ljust
eller mörkt,torrt eller ska de ha lite fukt?
När ska de tas fram igen om det ska bildas
knopp?
Hur gör ni?
Sparas lökarna eller köper ni nya?

Här har det nu kommit ett liitet snötäcke men
det blev genast ljusare och trevligare:))
Har nu börjat jobba igen efter alla helger,
ganska skönt och få lite struktur på tillvaron:)

Ha en bra start på veckan:)
Kram Tina


4 kommentarer:

  1. Jag brukar ställa dom med kruka o allt i en pappkasse,mörkt o gärna svalt.På våren planterar jag ut dom alt.ny jord i kruka.Gödslar dom hela sommaren.
    Sen tar jag in dom på hösten innan frosten kommer.Lägger dom mörkt igen.
    Sen nån gång i dec.ställ löken i ett glas så att rötterna når vattnet över natten.Plantera om o vänta!Det brukar dröja innan de blommar om till jul har det aldrig hänt hos mig snarare på vår/vintern nån gång.Ibland inte ens då utan ute följande sommar...lite smått exotiskt :-)
    Oj det vart långt det här hoppas det kan vara till hjälp :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Tina!
    Även vi i Kalmartrakten vaknade till vitt täcke idag. Har precis tagit en lång kvällspromenad, tycker det är så skönt när det är lite kallare nu. Jag sparar inte mina amaryllislökar, är för bekväm för det och köper nya varje år! Tyvärr kan jag inte ge dig något tips på hur du ska göra. Däremot kan jag tala om för dig att tyget som jag sytt gardiner av är köpt på Åhlens. De har även färdigsydda längder i samma tyg.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Hmhm jag är dålig på att spara till min mors fasa....! kan inte ge något råd, tyvärr! Här förändras vädret i ett nafs från snö till blåst å + 5, som någon sa skidor till midsommar!! Ha det gott! Kram Iréne

    SvaraRadera
  4. Jag har precis kastat två stycken lökar i komposten idag;)

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en liten hälsning till lilla mej!Tack!